יתרונות של יוגה לנשים בהריון

במהלך חודשי ההריון מתרחשים בגוף שינויים רבים, ביניהם שינויים במרכז הכובד של הגוף ושינויים ביציבה, זאת משום שהרחם גדל, נוצר לחץ תוך בטני והבטן שגדלה יוצרת לחץ על עמוד השדרה. 

הלחצים הרבים יכולים להשפיע על אספקת הדם לחלקי הגוף השונים ולגרום להיווצרות של בצקות בכפות הרגליים ובכפות הידיים.

 כמו כן, עשויות נשים בהריון לסבול מטחורים ועצירות. 

התופעות שנגרמות בעקבות ההריון אינן מסתכמות בכך. בין שלל התופעות האחרות עשויות נשים לסבול גם מהתפצלות של שריר הישר בטני, כאשר לא תמיד השריר מתחבר בהמשך. תופעות אלו ועוד עשויות לגרום לחרדה אצל נשים רבות, ולשם כך נועדה שיטת לידה רכה המסייעת להן להתמודד עם החשש הטבעי שנוצר לפני תהליך הלידה.

ההורמונים שמשתנים בגופה של האשה גורמים להרפייה של חיבורים והשילוב בין ההרפייה של החיבורים והתרחבות הרחם עשויים לגרום לכאבים בבטן התחתונה. 

כמו כן, עשויים להיווצר כאבי גב בעקבות השינויים ביציבה ומרכז הכובד וריכוך רקמות החיבור. לא מעט נשים סובלות מכאבים בגב התחתון במהלך ההריון.

יחד עם זאת, נשים בעלות יציבה נכונה ושרירים חזקים יכולות להתמודד עם התופעות הללו בקלות יחסית.

ומה לגבי רצפת האגן?

התפצלות של שריר הישר בטני גורמת לדופן הבטן הקדמית להיחלש. כתוצאה מכך עשויה האשה לסבול מצניחת איברים פנימיים ואף אובדן שתן. 

במקרים בהם הלידה נמשכת זמן רב, מופעל על העצבים והשרירים מתח רב ועולה הסיכון לבעיות ברצפת האגן. על ידי ביצוע פעולות שמטרתן לחזק את שרירי רצפת האגן, ניתן להפחית את הסיכונים הללו והדבר חשוב לכל הנשים, ובעיקר בתקופת ההריון.

 חיזוק השרירים של רצפת האגן יוכל לסייע בתמיכה באיברים הפנימיים, כך שיהיה קל יותר לשאת את העומסים.

ואיך יוגה קשורה לכל זה?

באמצעות אימוני יוגה ניתן לשפר את הבריאות ולייצר איזון פיזי ונפשי. תרגילי היוגה מסייעים לאדם לייצר חיבור בין הגוף והנפש ולהשקיט את התודעה. התרגול תורם לשיפור הגמישות וחיזוק השרירים, שיפור הנשימה ותפקוד הלב וכלי הדם. 

ביצוע התנוחות של היוגה מסייע בהעלאת המודעות לגבי הגוף, כאשר התנוחות מעסות איברים פנימיים והנשימות העמוקות מעלות את כמות החמצן שמגיעה אל המוח. על ידי ביצוע של תרגילי יוגה לנשים בהריון  ניתן להקל על ההריון, להכין את הגוף לקראת הלידה ולאפשר שיקום מהיר לאחר הלידה. הכלים הנלמדים במסגרת התרגילים מסייעים לאשה לנשום בצורה נכונה, להרפות את הגוף ולייצר חיבור בין הנפש והגוף.